Ondernemer in Business is een initiatief van  
← Terug naar Sprout
Ondernemer in Business > Ondernemen > Huisstijl > Bedrijfsnaam bedenken en beschermen > Stappenplan bedrijfsnaam bedenken (of naam product of dienst verzinnen)

Stappenplan bedrijfsnaam bedenken (of naam product of dienst verzinnen)

Wanneer je een nieuw bedrijf start of een nieuwe dienst of product lanceert, zoek je een goede pakkende naam. Hoe verzin je zo’n geweldige bedrijfsnaam of productnaam? Het stappenplan om de perfecte naam te bedenken.

Een goede naam voor je bedrijf of product is essentieel. Je wilt immers dat mensen het onthouden en omarmen, zodat ze je kunnen herinneren en vinden als ze je nodig hebben. Maar hoe verzin je de perfecte bedrijfsnaam? Het stappenplan:

  1. Bepaal wat je bedrijf uitstraalt
  2. Brainstorm met je netwerk
  3. Maak een selectie
  4. Onderzoek juridische beperkingen en beschikbaarheid
  5. Bepaal de schrijfwijze van je bedrijfsnaam
  6. Controleer de domeinnaam
  7. Leg de potentiële bedrijfsnaam aan je netwerk voor
  8. Bedrijfsnaam deponeren en claimen
  9. Bij innovatieve producten: bedenk een categorienaam

1. Bepaal wat je bedrijf uitstraalt

Een bedrijfsnaam geeft de uitstraling van je bedrijf weer. Het is hét visitekaartje van je bedrijf. Daarom is het belangrijk om – voor je een merknaam bedenkt – uit te zoeken wat de waarden van je bedrijf worden. Zodat je straks, als je een paar potentiële bedrijfsnamen hebt bedacht, nog eens kunt kijken of die waarden daarin inderdaad vertegenwoordigd worden. Hoe bepaal je de uitstraling die je wilt? Een paar vragen die daarbij helpen zijn:

  • Wat is de reden dat klanten bij je komen kopen?
  • Wat is de positionering van je bedrijf?
  • Wat onderscheidt jou van alle concurrenten?
  • Hoe ziet jouw gemiddelde klant eruit? (oftewel, wie is de gewenste doelgroep)

2. Brainstorm met je netwerk

Brainstormen voor een pakkende merknaam lukt beter in gezelschap. Nodig een groep van 5 tot 8 personen – die je vertrouwt – uit op een inspirerende locatie (bijvoorbeeld woonkamer of kroeg). Noteer all suggesties op een groot vel papier. Waar denk je aan bij het op te richten bedrijf of te lanceren product? Voor nu zijn er geen beperkingen; hoe meer bijdragen hoe beter. Laat iedereen roepen wat er in zich opkomt. Op een later moment beoordeel je welke bijdragen ongepast of (juridisch) niet mogelijk zijn.

Wil je meer structuur in de brainstormsessie brengen? Denk dan in verschillende categorieën:

  • Eigenschappen: een naam die iets vertelt over de ondernemer, het product of de dienst
  • Willekeurig woord: een leuk klinkend woord dat niet direct met je product of dienst gelinkt wordt
  • Fantasie: Een onbestaand woord of een klank die lekker klinkt en ‘bekt’
  • Persoonlijke relevantie: Namen of woorden die voor jou of je bedrijf relevant zijn. Dat kan bijvoorbeeld ook een plaats, historisch figuur of een gebeurtenis zijn.
  • Bekende personen: Producten verkopen vaak beter als er een bekend persoon aan gekoppeld wordt. Welke BN’er zou zijn (merk)naam aan jouw product willen verbinden?

3. Maak een selectie

De brainstormsessie heeft een hoop input opgeleverd. Nu is het zaak alle suggesties te ordenen. Welke bedrijfsnamen vallen direct af, welke opties zijn wel leuk maar leveren mogelijk juridische problemen op, en welke merknamen vind je heel leuk of twijfel je over?

Als het goed is blijft daar een selecte groep namen van over waar je uit moet kiezen. Probeer deze selectie terug te brengen tot tien mogelijke bedrijfsnamen. Hoe doe je dat? Een aantal selectiecriteria zijn:

  • Namen die teveel op die van de concurrent, toeleverancier en eventuele zakelijke klanten lijken, vallen direct af. Want naast de problemen die je met de concurrent zelf krijgt, loop je ook het risico dat de klant jouw bedrijf met die van de concurrent verwart, met alle gevolgen van dien
  • Controleer of de favoriete bedrijfsnamen inderdaad passen bij de gewenste uitstraling van je bedrijf, zoals je die in de eerste stap hebt opgesteld
  • Vraag je af of de fictieve nietszeggende merknamen in het rijtje niet teveel praktische problemen opleveren. Je zult immers veel meer geld moeten investeren in communicatie en marketing om je bekendheid te vergroten dan bij een meer beschrijvende naam

4. Onderzoek juridische beperkingen en beschikbaarheid

Bekijk of er tussen de lijst met potentiële merknamen namen zitten die juridisch gezien niet door de beugel kunnen. Naast de juridische beperkingen is het ook handig om de beschikbaarheid te checken alvorens je doorgaat met de procedure. Daarbij is het vooral belangrijk of je de bedrijfsnaam nog kunt claimen  bij de Kamer van Koophandel. Want als een bedrijfsnaam al in gebruik is of sterk lijkt op eventuele concurrenten, kan het zijn dat de naam niet geregistreerd mag worden.

5. Bepaal de schrijfwijze van je bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam bedenken is één, bedenken hoe de merknaam opgetekend wordt is twee. Kies je voor een aparte spelling, houd er dan rekening mee dat mensen de naam vaak fout zullen schrijven en/of verkeerd uitspreken. Sowieso hebben de meeste mensen moeite met namen die beginnen met een X, Y of Z, probeer die letters dus te vermijden.

De ultieme test: noem je naam tegen een paar mensen en vraag om het op te schrijven. Andersom schrijf je zelf de naam op een briefje en laat je de lezer de naam hardop uitspreken. Weet je direct welke taalkundige problemen jouw bedrijfsnaam mogelijk oplevert.

6. Controleer de domeinnaam

Wil je – een deel van – de inkomsten uit internet halen? Dan is een goede domeinnaam erg belangrijk. Controleer daarom voordat je jouw bedrijfsnaam bij de KvK deponeert of de bijbehorende url nog beschikbaar is. Hanteer hierbij het KISS-principe (Keep It Simple Stupid): probeer verbindingsstreepjes en andere extra karakters in de domeinnaam dus te voorkomen. Een webadres is al lastig genoeg.

7. Leg de potentiële bedrijfsnaam aan je netwerk voor

Jij vindt de naam voor jouw bedrijf briljant, misschien wel een echt doordenkertje. De vraag is echter of je toekomstige klanten het ook begrijpen en er de juiste associaties mee hebben. Daarom is het slim om – voordat je de bedrijfsnaam definitief deponeert – eerst bij je partner, (ex)collega’s, vrienden, familie en kennissen te informeren waar zij aan denken bij het horen van de door jou gekozen merknaam.

8. Bedrijfsnaam deponeren en claimen

Heb je de perfecte bedrijfsnaam in handen? Dan is het hoog tijd om je bedrijf te registreren in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Wil je jouw bedrijfsnaam als merk deponeren en het exclusieve merkrecht in handen krijgen? Dan moet je naast een registratie bij de KvK je bedrijfs- of merknaam ook deponeren bij het BBIE. Het is dan voor toekomstige concurrenten nog lastiger om er met jouw merknaam vandoor te gaan.

9. Bij innovatieve producten: bedenk een categorienaam

Wanneer je product zo nieuw is dat het onder geen enkele categorie of productsoort valt, doe je er goed aan om zelf de bijbehorende categorie- of productnaam te bedenken. Daarmee voorkom je dat mensen de meerwaarde of de functie van je product of dienst niet begrijpen en het om die reden links laten liggen of dat je merknaam een productsoort wordt en je daarmee je merkrechten verliest.
Voorkom deze nadelen door gelijk met de lancering een categorienaam te bedenken. Die naam moet duidelijk maken wat het product kan of doet, zo beschrijvend mogelijk. Daardoor kun je jouw merknaam uniek houden.

Meer stappenplannen voor het verzinnen van een bedrijfsnaam?

Tags: , ,

Geen reacties

Reageer